Spirulina: Zelený a modrý zázrak

Modrá spirulina v misce

Spirulina je přírodní superpotravina s vysokým obsahem živin a bílkovin, kterou seženete ve formě prášku nebo pilulek. Posiluje odolnost organismu a detoxikuje tělo. Přečtěte si, proč spirulinu zařadit do jídelníčku 😊

U nás spirulinu prodáváme ve formě modrého prášku, který lze použít jako barvivo do snídaní, kávy nebo smoothies.

Odkud spirulina pochází

Spirulině se nejvíce daří v subtropickém a tropickém pásmu. Pro bezproblémový růst potřebuje mnoho slunce a čistou, alkalickou vodu.

Kromě přirozeného výskytu v přírodě se průmyslově pěstuje především v Japonsku, kde se ze spiruliny vyrábějí tablety, které se vyváží do celého světa.

Raw dort s modrou spirulinou
Raw dort s modrou spirulinou

Co spirulina dokáže

Stejně jako všechny ostatní zelené produky působí vysoce antioxidačně. Posiluje obranyschopnost, dodává energii, pomáhá s cholesterolem a snižuje chuť na sladké, takže pomáhá při hubnutí.

Složení spiruliny

Spiruliny existuje celá řada druhů, ve formě tablet a prášku jsou dostupné především dva: spirulina platensis a spirulina maxima.

Obsahuje vitaminy B1, B2, B3, B6, B9, C, D, A, E, minerální látky, omega-3 mastné kyseliny a kompletní spektrum aminokyselin (včetně esenciálních). Nejzásadnější složkou je ale fykocyanin.

Fykocyanin

Fykocyanin je modré barvivo vyskytující se v tělech mikroorganismů, jako je právě spirulina. Je nositelem proteinů a bílkovin a významně pomáhá při fotosyntéze.

Díky fykocyaninu má spirulina protizánětlivé a antioxidační účinky, zvyšuje obranyschopnost a pomáhá při hojení ran.

Modrá spirulina – královna mezi barvivy

A právě fykocyanin je to, co najdete v balení modré spiruliny. Získává se extrakcí ze spiruliny a používá se pro barvení jídel a nápojů.

Jako inspiraci se podívejte na náš recept na raw šmoulí dort s modrou spirulinou.

Modrá spirulina v prášku
Modrá spirulina v prášku

Spirulina a bílkoviny

Ačkoliv se běžně uvádí, že spirulina obsahuje více bílkovin, než třeba hovězí maso nebo ryby, není to důležité. Denně totiž zkonzumujete maximálně několik gramů a i když opravdu obsahuje přes 60 % bílkovin, v přepočtu na gramy je to zanedbatelné množství.

Nežádoucí účinky spiruliny

Největší hrozbou v komzumaci spiruliny nebo modré spiruliny je kontaminace. Pokud ji výrobce pěstuje v nevhodném prostředí, může obsahovat toxické kovy, bakterie a další nevhodné látky.

Nekupujte si proto spirulinu ‚‚jen tak někde’’, ale jen od prověřených dodavatelů. Na trhu najdete levnější i dražší spirulinu, a ačkoliv jde pořád o stejnou řasu, její kvalita se opravdu může významně lišit.

Pokud vás bude po zkonzumování spiruliny bolet žaludek, bude vám na zvracení nebo se vám rozbuší srdce, pravděpodobně jste si koupili kontaminovanou spirulinu. A tu raději doporučujeme vyhodit.

Spirulina není vhodná pro lidi s autoimunitním onemocněním

Spirulina posiluje imunitní systém, a proto se nedoporučuje konzumace, pokud trpíte autoimunitním onemocněním. Může např. zhoršovat symptomy sklerózy nebo revmatoidní artritidy.

Také zatím nebylo dostatečně prozkoumáno, zda je vhodné konzumovat spirulinu při kojení.

Lze se spirulinou předávkovat?

Vzhledem k tomu, že je spirulina lehce stravitelná, nemá indikované nežádoucí projevy v případě požití většího množství, než je denní doporučení. Ale protože jde o koncentrovanou potravinu, která detoxikuje organismu, neměli byste to s konzumací přehánět. Pokud vaše tělo není na detoxikační látky zvyklé, mohli byste si přivodit např. bolest hlavy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

23 Sdílení
Sdílet23
Tweetnout
Sdílet
Pin