Chia semínka: Účinky a dávkování

Chia se řadí mezi superpotraviny a na našem e-shopu patří mezi nejprodávanější semínka. Z jejich složení a účinků se může zdát, že čím více jich sníte, tím více vám pomohou. Jenže to není pravda. Pojďme se společně podívat na to, jak chia semínka ovlivňují náš organismus a kolik jich můžete za den sníst.

Co jsou chia semínka?

Chia jsou semínka plodiny šalvěje hispánské. Obsahují mnoho vitamínů, minerálů a antioxidantů. Jsou jedním z nejvýznamnějších zdrojů omega-3 nenasycených mastných kyselin. Dnes jsou chia semínka součástí zdravé výživy a oblíbenou surovinou vegetariánů a veganů.

Jaké mají chia semínka účinky

  • Chia snižují krevní tlak a hladinu zánětlivých markerů CRP. Pomáhají při léčbě diabetu druhého typu. [zdroj]
  • Chia semínka zvyšují sportovní výkonnost stejně, jako iontové nápoje. [zdroj]
  • Chia snižují riziko srdečních onemocnění. [zdroj]
  • Množství obsažené vlákniny navozuje pocit sytosti a působí na správnou činnost střev. [zdroj]
  • Obsažené omega-3 mastné kyseliny obecně podporují funkce mozku a těla. Chia ale obsahují především nesprávný typ kyselin, které tělo nemůže efektivně využít. [zdroj]
  • Semínka na sebe vážou vodu a chrání tak organismus před dehydratací. Využijí například sportovci.
  • Obsažené antioxidanty mohou zpomalovat stárnutí pleti.
  • Chia obsahují pětkrát více vápníku, než mléko, který podporuje stavbu kostí. Jsou tedy skvělým zdrojem pro všechny, kdo nejedí mléčné výrobky.
  • Mohou potlačovat záněty a zlepšovat celkovou imunitu.
  • Mohou ulevovat při bolestech svalů a kloubů, a urychlovat regeneraci po úrazech a operacích.

Doporučená denní dávka chia semínek

Běžně se doporučuje konzumovat maximálně 2 polévkové lžíce chia semínek denně (zhruba 28g). Žádná studie ovšem doporučenou denní dávku zatím nestanovila.

Pokud se u vás projeví nějaké zdravotní komplikace po zařazení chia semínek do jídelníčku, poraďte se s lékařem ohledně jejich dalšího užívání.

Vedlejší účinky chia semínek

Zažívací potíže

Náhlé zařazení chia semínek do denního příjmu potravin může mít za následek zvýšenou plynatost, případně narušení vstřebávání živin. Může za to obsažená vláknina, na kterou vaše tělo nemusí být zvyklé. V takovém případě přidávejte chia semínka postupně a pijte hodně vody.

Přílišné povzbuzení

Lidé citlivější na povzbuzující látky, jako je například kofein, by se měli mít na pozoru. Konzumace většího množství chia semínek pozdě odpoledne nebo večer může takovým lidem způsobovat problémy se spánkem. Naopak pravidelná konzumace chia semínek v přiměřeném množství (např. chia pudink k snídani) může díky svému obsahu tryptofanu pomáhat se subjektivním pocitem o proběhlém spánku – jednoduše se vám bude ráno zdát, že jste se lépe vyspali, protože tryptofan snižuje projevy stresu a únavy.

Alergie na chia

Na chia semínka také můžete být alergičtí. Především pokud trpíte alergií na hořčičné, nebo sezamové semínko.

Mrkvový chia pudink

Kdo by měl být s konzumací chia semínek opatrný

Ačkoliv jsou chia poměrně bezproblémová potravina, někteří lidé by si měli dát pozor.

Lidé s problémy v oblasti slinivky a žlučníku

Tito lidé by měli konzumovat jakákoliv semínka v co nejjemnější variantě (rozemletá na mouku), případně ve formě nápoje.

Lidé s nízkým krevním tlakem

Chia semínka mohou, ačkoliv pouze dočasně, snižovat krevní tlak. Pokud na nízký tlak trpíte, rozložte si denní dávku semínek do více pokrmů, abyste zbytečně nezatěžovali organismus.

Lidé užívající léky na ředění krve

Ačkoliv nejsou prokázané žádné kontraindikace s léky, raději se nejprve poraďte s lékařem.

Lidé s problémy s polykáním nebo zúženým jícnem

Semínka v suché formě se mohou nalepit na stěnu jícnu a jejich odlepení může být zdlouhavé. Chia semínka proto konzumujte raději namočené ve vodě, nebo v potravě.

Chia semínka v těhotenství

O bezpečnosti užívání chia semínek během těhotenství a kojení nejsou dostatečné důkazy. Pro jistotu se jejich konzumaci raději vyhněte.

Chia semínka a hubnutí

Pokud nezměníte jídelníček a nezačnete se více hýbat, pouhé přidání chia semínek vám zhubnout nejspíš nepomůže. Chia zázračné účinky bohužel nemají.

Jejich přidání do jídel vám ale pomůže být sytější s menšími porcemi jídla, protože chia s tekutinou nabobtnají. Zvětšíte tak objem porce, aniž byste přidávali kalorie nebo tuky.

Recepty z chia semínek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

0 Sdílení
Sdílet
Tweetnout
Sdílet
Pin