Bezlepková dieta – vše, co o ní potřebujete vědět

Alergie na lepek je jedna z nejrozšířenějších potravinových alergií. Vyhnete se jí pouze tak, že nebudete jíst lepe. Ale jak na to?

Co je to bezlepková dieta a z čeho vychází?

Bezlepková dieta je stravovací plán, který vylučuje potraviny obsahující lepek. Lepek je protein nacházející se v pšenici, ječmenu a žitu.

Někteří lidé si myslí, že jíst bez lepku znamená nejíst žádné sacharidy, ale není tomu tak. Mnoho potravin, které obsahují sacharidy, jako je rýže, brambory a fazole, neobsahují lepek.

Bezlepková dieta je nezbytná pro lidi s celiakií, autoimunitní reakcí na lepek, která způsobuje, že tělo napadá tenké střevo. To může mít za následek bolesti břicha, nevolnost, nadýmání nebo průjem. Lidé s celiakií netolerují lepek v žádné formě a musí po zbytek života dodržovat bezlepkovou dietu. 

Dalším stavem, který může někoho přimět k tomu, aby vynechal lepek ze své stravy, je neceliakální citlivost na lepek, někdy nazývaná intolerance lepku.

Příznaky intolerance lepku:

  • Nadýmání
  • Zácpa
  • Průjem
  • Únava
  • Plynatost
  • Bolest břicha

Základní stavební kameny bezlepkové diety

Dodržování bezlepkové diety vyžaduje věnovat pečlivou pozornost výběru potravin, přísadám obsažených v potravinách a jejich nutričnímu obsahu.

Povolené čerstvé potraviny 

Mnoho potravin je přirozeně bezlepkových, a proto se nemusíte bát je zařadit do vašeho jídelníčku: 

  • Ovoce a zelenina 
  • Semena, luštěniny
  • Ořechy
  • Vejce 
  • Libové, nezpracované maso, ryby a drůbež 
  • Většina mléčných výrobků

💡 Náš TIP: Mandle jádra NATURAL – CARMEL SUPREME 23-25 VELKÁ

Mezi obilniny, škroby nebo mouky, které mohou být součástí bezlepkové diety, patří: 

Vyhněte se všem potravinám a nápojům, které obsahují: 

  • Pšenici 
  • Ječmen 
  • Žito

Pokud trpíte celiakií, skladujte bezlepkové potraviny a případné potraviny obsahující lepek na různých místech, aby nedošlo ke kontaminaci. A v neposlední řadě, udržujte varné plochy a prostory pro skladování potravin v čistotě, abyste zabránili jakékoli alergické reakci.

Bezlepková dieta a ořechy

Ořechy v čisté formě jsou zcela bezlepkové. Patří sem:

Bezlepková jsou také sezamová a slunečnicová semínka

Zatímco ořechy jsou přirozeně bezlepkové, s ochucenými ořechy je třeba být opatrní. Když jsou ořechy ochuceny, pšenice je často součástí koření přidávaných do těchto ořechů.

Ořechy a semínka neobsahují lepek a jsou zdrojem tuku, který je bohatý na živiny. A co víc, dají se z nich udělat bezlepkové mouky.

💡 Náš TIP: Kešu ořechy natural W450 malé

Bezlepková dieta a sladkosti

S nárůstem celiakie a lidmi, kteří se snaží jíst zdravěji, vzniklo mnoho nových diet, včetně bezlepkové diety. Ale připravit kvalitní, lahodné bezlepkové dezerty může být náročné.

Při přípravě bezlepkového dezertu se může pokazit několik věcí. Bezlepkové potraviny nebývají tak vlhké a nemusí tak dobře kynout nebo se péct tak důkladně jako jejich protějšky.

Mnoho položek zakoupených v obchodě, které by člověk jinak použil, musí být před použitím v těchto typech receptů nahrazeno bezlepkovou variantou. 

Jaké dezerty jsou přirozeně bezlepkové?

  • Crème brûlée
  • Fondán 
  • Čokoládová pěna 
  • Panna Cotta 
  • Sorbet 

Díky trendu bezlepkového stravování a nárůstu případů celiakie lze bezlepkové dezerty nalézt na mnoha místech. Většina pekáren nyní nabízí bezlepkové varianty. Stejně tak jsou na tom i obchody s potravinami.

💡 Náš TIP: Para ořechy natural MEDIUM VELKÉ

Recept na chia pudink

Pokud si chcete připravit doma vynikající bezlepkový dezert, který je rychle hotový a zvládne ho opravdu každý, máme pro vás super recept. Vyzkoušejte Chia pudink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

0 Sdílení
Sdílet
Tweetnout
Sdílet
Pin